מירי ולצמן
B.Sc תזונאית קלינית
054-9983100

מזל טוב!!!  את אמא!!

התינוק/ תינוקת יצאה ואת עם החולשה, העייפות והעודפים.

איך התזונה יכולה לעזור?

מה זה "אחרי לידה"?

במונחי רפואה, שישה שבועות לאחר הלידה- "פוסטפארטום" "משכב לידה"- זו התקופה הנדרשת לרחם לחזור למצב שהיה לפני ההריון ולאזן את השינויים שהתחוללו בגופך במהלך ההריון והלידה.

התקופה הבאה היא תקופת "אחרי הלידה" הראשונה שבעצם מתחילים להתרגל, נפשית ופיזית לשינוי הגדול. תקופה שבה אפשר להתחיל להתאמץ לרדת במשקל ולעשות פעילות גופנית.

וכמובן שיש את התקופה השלישית שבה אנחנו יכולים להיות גם 30 שנה אחרי לידה וגם לתקופה זו אפשר לכתוב אבל לא בכתבה זו....

 

תזונה ו"משכב לידה":

לאחר הלידה יורדים מאד נפח הדם ושאר נוזלי הגוף. כמות השתן גבוהה יותר ומזיעים יותר, במיוחד בלילה.

חשים גם תחושה גבוהה יותר של צמא בשל שינויים הורמונאליים

בתקופה זו חלה הירידה הגדולה ביותר במשקל בשל יציאת התינוק בכלל וירידה בנפח הדם והנוזלים, לצערנו השומנים יורדים בסוף, אם בכלל.

הרחם ממשיך להתכווץ.

מערכת העיכול: ישנה האטה בפעילות מעיים. ההאטה עלולה לגרום לתחושת נפיחות ולכאבים.אלו שסבלו מטחורים ועצירות, הסימנים עשויים להחמיר לאחר הלידה. לעצירות מספר פתרונות תזונתיים כשהראשי שבהם- שתייה רובה, זו נכונה גם להנקה ובכלל להתאוששות שלאחר הלידה.

הורמון הפרולקטין, מופרש בכמות גבוהה כיוון שהוא אחראי על ייצור החלב הוא גם גורם לעלייה בתחושת הרעב. רמותיו יורדות אחרי שלושה חודשים.

תזונה ודיכאון שלאחר לידה. כמובן שאם את מרגישה שאת חווה תסמיני דיכאון קליני, גשי לעזרה מקצועית. אולם לרכיבי תזונה מסוימים השפעה על הנפש. בין היתר חומצות שומן אומגה שלוש.לחומצות אלו יתרונות רבים, גם במהלך ההריון להתפתחות מוח העובר וגם במהלך ההנקה והקלה על הנפש. ויטמינים נוספים הקשורים לבריאות הנפש הם ויטמינים מקבוצת B  וכמובן פעילות גופנית אבל רק באישור רופא. ההנחיה הגורפת היא רק בתום משכב הלידה. כמובן ששום תוסף אינו מחליף תרופה נגד דיכאון.

 

אז מה אוכלים:

לתופעות במערכת העיכול: שתייה מרובה. פירות יבשים כמו שזיפים (אפשר לחלוט אותם במים רותחים),  דגנים מקמח מלא עשירים בסיבים, פירות ירקות על קליפתם.

לגזים: תה קמומיל, תה שומר.

מומלץ להמשיך ליטול ברזל, בהמשך לנטילה בזמן ההריון למניעת אנמיה.

לרוב לאחר הלידה אין זמן להכנת אוכל מזין. בקשו עזרה: מההורים מהחברים ומהשכנים, כל מ שיכול ומוכן לעזור: לערוך את הקניות להכין אוכל מזין  עד לרמה כזו שיהיו פירות וירקות שטופים ונגישים.

שיהיו זמינים ירקות ופירות שטופים וחתוכים

לחם מחיטה מלאה

מוצרי חלב עד 5% שומן

ארוחות מבושלות מזינות עם מנות עיקריות של דג, עוף, בשר בקר, תוספות של קטניות (בהדרגה אם סובלת מגזים) , חיטה, תפו"א אורז וכו.

כריכים הם אמצעי מעולה להכנת ארוחה מזינה ומהירה.

 

החזרה לגזרה צריכה להתבצע באיטיות ובהדרגה מומלץ להגביל את מספר הקלוריות, אולם חשוב מאד לשמור על איזון ומומלץ להתייעץ עם דיאטנית לקבלת תפריט מאוזן ומגוון.

דיאטה המכילה פחות מ1500 קלוריות אינה מומלצת במיוחד לאם המניקה.דיאטה קיצונית עשויה לפגוע בך ובתינוק.

להנקה יתרונות רבים, כמובן שלתינוק אבל גם לאם- הרחם מתכווץ יותר מהר ומגיע לגודלו הרגיל, שורפים קלורית לשם יצור החלב ולכן גם עוזר בתהליך ההרזיה.  הגוף זקוק לכ 500 קלוריות נוספות ליצור החלב בחצי השנה הראשונה.

התזונה אינה משפיעה על כמות החלב אלא צריכת החלב. בכמות קלורית נמוכה מדי יכולה להיות פגיעה ביצור.

התפריט משפיע מעט מאד על חלבון, שומן ולקטוז. כמות השומן אינה מושפעת אבל איכותו כן (אומגה 3 למשל לעומת שומן רווי).

התפריט וגזים אצל התינוק- אחת השאלות הכי נפוצות שאני לפחות נשאלת. קולי קינה תופעה של גזים והתכווצויות במערכת העיכול הראשונית כל כך של התינוק שרובם, אם לא כולם אינם מושפעים מהתזונה שלך. אין המלצה גורפת לכל האימהות להימנע ממאכלים מסוימים ואפילו יותר מכך, נמנעת צריכה של מזונות שנחשבים לבריאים מאד כמו קטניות וירקות כשהם לא הסיבה. אם יש לך חשד, א יכולה להפסיק צריכה של מזון מסויים ולראות השפעה אולם הסיכויים לכך קטנים.

גם לגבי מזונות מגבירי ייצור חלב אין סימוכין מחקרי, אבל לא מזיק לנסות... הידועים: בירה שחורה, שקדים, חילבה.

מומלץ להימנע מצריכת קפאין ואלכוהול. צריכת ממתיקים מלאכותיים במתינות בלבד.



בחזרה למאמרים
מאמרים אחרונים
:מאמרים אחרונים

אוכל וסקס

דיאטה אחרי החגים

הנחיות לילד

הרגלי אכילה מומלצים

כתבה מזון מורכב

לחץ ותזונה

תזונה לאחר הלידה

תזונה לאחר לידה

בחזרה למאמרים